Lilypie - Fourth Birthday

Sunday, 17 November 2013

Motivasi Diri Dr. Azizan - aktiviti hujung minggu


     Assalamualaikum. Pagi ni saya attend Seminar Kekayaan & Kejayaan Dr Azizan Osman. Ingatkan nak buat live update ja dari sana. Tapi tak boleh sebab seminar ni banyak aktiviti tangan. Ya aktiviti menggunakan tangan & menari. Saya rasa biasa kalau attend mana-mana seminar atau kursus motivasi memang program dia macam ni. Saya tahu tentang seminar ni pun dari kawan baik yang daftarkan nama secara percuma. Ya percuma ja, cuma daftar kat fb tiga orang peserta, tiga-tiga dapat free admission. Jimat duit. Seminar ni mengenai mencapai kejayaan dan kekayaan serta berfikiran positif. 

     So pagi-pagi subuh dah bangun siap-siap dan poskan Raha kat rumah tok dia. Sampai Seberang Jaya, terlupa kat mana venue seminar ni, di Sunway Hotel ke Sunway Carnival? Call member tak angkat pulak, tapi nampak kereta banyak masuk dalam Sunway Carnival, mana ada orang pi shopping mall awal 8:00 pagi.Tokey kedai pukul 9 lebih baru nampak hidung. Tawakal ja lah masuk, kalau silap kita pi yang hotel pulak, fuh nasib baik betul. Kalau tak nak kena keluar balik dan cari parking lagi. Saya ni malas nak cari parking. 

     Masa saya sampai dekat registration, berduyun-duyun manusia tengah mendaftar.  Habis daftar tunggu member nak duduk sekali, masuk ja dewan kami dapat tempat duduk barisan yang belakang sekali. Nampak Dr. Azizan atas pentas tu kecik ja, comel aje.  Tak apalah janji pengisian tu ada walaupun tak berapa nampak Dr. Azizan. Satu lagi dalam seminar ni tak boleh ambil gambar, ada kakak depan saya tu kena sound sebab ambil gambar. Krew kata "Akak tak baca masa sign tadi dalam borang ada mention gambar tak boleh ambil". Amboi adik, borang tu banyak benda tulis, masa pun singkat sangat nak baca segala isi kandungan tu, akak tu tak perasan kot, saya sendiri pun tak baca sebab lepas isi particular borang tu kena hantar balik. Gambar bawah ni ambil kat FB Dr. Azizan. Nampak tak saya?  Eh baru perasan gambar depan laki yang pakai cap tunduk ni satu ofis dengan saya. 



Apa yang saya dapat hari ini?

1. Buku Dr. Azizan (RM25.00- I dapat free!)


2. Paling penting pelajaran yang utama adalah kembali pada Allah

Kenapa kembali pada Allah? Sebab kalau kita selalu ingat Allah, Dia akan ingat kita balik dan apa yang kita minta insyallah Allah akan tunaikan tapi perlu ada usaha. Banyak testimoni yang saya dengar pagi tadi, banyak yang lalai dengan perintahNya dan selepas balik dari seminar mereka perbetulkan diri dan berjaya dalam hidup. Berjaya bukan setakat 3, 4 angka sebulan. Ada sorang tu sampai 6 angka dan ada yang cecah juta-juta. Fuh pengsan mak kalau dapat juta. Tapi tak ada yang mustahil. 

     Dr. Azizan pesan supaya kita bersyukur, sedekah, sujud pada Nya,  sucikan diri dengan istighfar dan banyak-banyakkan selawat.  Dia pesan juga dalam apa jua yang kita buat dalam hidup ni memerlukan mentor, attitude untuk berjaya, gigih berusaha, nekad dalam setiap keputusan, energetic dalam melakukan kerja dan ambil tindakan yang luarbiasa dan tawakkal. Dia juga pesan apa yang kita fikir, apa yang kita rasa, apa yang kita cakap, apa yang kita buat, semuanya adalah doa. Makin kerap kita tanamkan dalam hati, maka ia akan jadi kenyataan. 

     Semoga apa yang saya share ni dapat memberi sedikit semangat untuk kita semua berjaya. Nak tau lagi lanjut boleh fb Dr. Azizan atau lamab web Dr. Azizan untuk maklumat lanjut. Bye! Wasalam.

Wednesday, 6 November 2013

PROMOSI SHAKLEE NOVEMBER 2013 - VIVIX





VIVIX PENAWAR DIABETES/KENCING MANIS

APA ITU VIVIX?

Vivix adalah sejenis cecair pekat berwarna merah yang terhasil daripada kandungan anggur muskat & tumbuh-tumbuhan lain. Di dalam Vivix terdapat ramuan yang dipanggil resveratrol yang bersifat anti oksida, anti inflamasi & anti kanser.

APA ITU RESVERATROL?

Resveratrol ialah sejenis phenol semulajadi yang wujud di dalam tumbuhan anggur terutamanya jenis muskat dan anggur kulit merah serta Knotweed Jepun.

Kajian saintifik menunjukkan resveratrol sangat memainkan peranan dalam memanjangkan usia kerana ia dapat melawan penuaan pada tahap sel.

BAGAIMANA VIVIX & RESVERATROL BERFUNGSI SEBAGAI PENAWAR DIABETES/KENCING MANIS?

Terdapat 2 cara resveratrol membantu pesakit diabetes/kencing manis:

1. Meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap hormon insulin:

Rintangan insulin adalah satu daripada faktor penyumbang utama diabetes/kencing manis. Jika sensitiviti tubuh terhadap insulin dapat ditingkatkan, kita boleh memberhentikan diabetes/kencing manis.

Apabila tubuh kita hilang sensitiviti terhadap insulin, tubuh akan mengeluarkan lebih banyak insulin untuk mengawal aras gula dalam darah. Jadi resveratrol pula mampu meningkatkan sensitiviti tubuh kita terhadap insulin oleh itu mengurangkan amaun insulin yang diperlukan untuk mengawal aras gula dalam darah.

2. Mengaktifkan enzim yang sangat berkuasa dalam tubuh kita.

Untuk mencegah atau menyembuhkan diabetes/kencing manis, satu enzim iaitu dikenali sebagai enzim SIRT1 mestilah diaktifkan yang mana enzim ini bertanggungjawab terhadap rembesan hormon insulin dan tahap sensitivitinya.

Jika ada di kalangan ahli keluarga anda yang menderita diabetes/kencing manis, jom dapatkan Vivix Shaklee sekarang pada harga promo November!


Mari kita tengok testimoni kat bawah ni:-















Promosi Shaklee November 2013 ni:-

* BELI 6 PERCUMA 1
* PERCUMA KEAHLIAN SEUMUR HIDUP
* PERCUMA POS


Untuk maklumat lanjut hubungi saya:)

Sebarang pertanyaan sila hubungi saya di:

Whatsapp/sms: 012-4271871
email: noorazizahmdtaha@gmail.com

Friday, 1 November 2013

Bersalin secara "ceaser"


     Bagi yang selalu memperkecilkan kesakitan antara bersalin normal dan czer....jangan anggap czer ni tak sakit...bius kalau dah habis luka torehan apa yang sakit. Dan jgn fikir bersalin normal saja yang sakit. Saya dulu dah masuk wad bersalin dan laluan dah terbuka 7cm sebelum doktor kata "I terpaksa operate you takut baby lemah dah lebih 7jam & laluan you tak ada progress" masa tu saya dengar doktor kata nak operate huh hilang segala sakit contraction yang sebelum ni menyerang. Kalau boleh dua-dua cara ni saya nak rasa...tapi ketentuan Allah, siapa yang berani mempertikai. 
          Para suami tolong jaga isteri sebaik mungkin...betapa seksanya dia nak melahirkan zuriat anda satu-satunya. Bila para suami mengambil berat tentang isteri yang sakit ini, suami akan lebih menghargai ibu yg melahirkan.
          Bersalin secara Ceaseraen memang masa bersalin kurang sakitnya berbanding bersalin normal, namun yang tak berapa bestnya bersalin kaedah ini, mengikut pengalaman saya bersalin cara ini, sakitnya selepas proses pembedahan tu. Nak duduk susah, nak pakai bengkung tak berani, ada pulak luka luar nampak elok, tapi rupanya luka bahagian dalam masih lagi basah dan ada juga yang bernanah sampai berbau. Memang kalau dengar memang mengerikan dan mengilukan. Saya sendiri luka luar bernanah, nasib baiklah sedikit saja. Itu belum sembelit lagi, hendak membuang pun jadi takut, takut bila meneran nanti yang di perut ni terbuka. Nak bangun pun susah, mandi nak kena jaga kawasan operate tak terkena air takut bernanah. 
         Tapi semua wanita jiwanya kuat dan tabah. Kaum lelaki belum tentu boleh jadi sekuat dan setabah wanita. Penjagaan bersalin bedah memang lebih rumit. Namun walau apa pun kaedah/proses anda bersalin, penjagaannya masih tetap sama dan penting. Ketahui beberapa jenis makanan yang perlu dielakkan ketika berpantang: Sayur-sayuran dan tumbuhan menjalar, sejuk dan berangin seperti kangkung, pucuk ubi, kacang buncit, kacang panjang, timun, petai, cili, brokoli, petola, labu, terung, ubi kayu dan kobis kerana boleh menyebabkan sakit tulang, lemah-lemah sendi dan sejuk pada otot. 
           Buah-buahan seperti tebu, nenas, belimbing, nangka, cempedak, pisang nangka, pisang embun, pisang masak hijau, ciku, langsat dan tembikai cina kerana boleh menyebabkan sakit tulang, lemah sendi, angin dalam badan dan sejuk otot. Penyakit-penyakit ini diketahui sebagai artritis dan rheumatisme.
            Ikan masin atau ikan kering selain tidak mempunyai khasiat, ia juga dipercayai boleh menyebabkan darah nifas berbau busuk dan cepat kering. Ikan berbisa seperti ikan bawal, terubuk, pari duri, sembilang dan parang dikhuatiri bisa pada pintu rahim. Ikan tamban, tongkol, kembung, cencaru dan makanan laut menyebabkan kegatalan kulit dan alahan menyebabkan luka pembedahan bernanah Ayam biasa atau ayam Bandar serta telur ayam boleh dielakkan sehingga selepas 44 hari. Air ais, air sejuk, air bergas, air tebu, air cincau, air kelapa muda serta jus buah dikhuatiri tajam dan boleh menyebabkan angin dalam badan. Teh perlu dielakkan kerana menyebabkan angin dan kembung perut. Apa jua makanan berlemak, berminyak dan berkolesterol tinggi. Daging lembu pula perlu dielakkan sehingga selepas kira-kira 2 minggu.

Fungsi Dan Panduan Asas Dalam Pemilihan Vitamin

     Macam mana ya nak memilih vitamin untuk keperluan tubuh? Macam mana nak tentukan yang vitamin yang dicadangkan memang sesaui untuk pemulihan tubuh badan? Mari baca antara suplemen dan fungsinya. Info ini sahih dari buku tulisan Dr Bruce Millers..

 Sumber
Fungsi:
Panduan memilih
PROTIN
Membina dan memperbaiki sel-sel tisu badan, hormon, dan enzim. .
Stres, kehamilan, pertumbuhan, dan perawatan meningkatkan keperluan protinberkualiti. . Rambut, kuku dan kulit hampir merupakan protin pada keseluruhannya. Protin berkualiti mempertingkatkan pertumbuhan dan kesihatannya.
Kita diberitahu untuk mengurangkan lemak dalam diet kita. Banyak sumber protin biasa kita (daging, susu, keju) mengandungi banyak lemak. Makanan tambahan protin boleh menggantikan protin tanpa lemak.
la merupakan kunci bagi respons imun yang betul menentang kejangkitan.
Kandungan lemak yang rendah, lebih kurang satu gram dalam campuran adalah dianggap baik.
Ia harus mengandungi karbohidrat bagi kegunaan aksi "simpanan protin".
Kesemua asid amino perlu juga harus hadir. Kadar effisiensi protin (PER) harus sekurang-kurangnya 2.5 (menunjukkan kualiti).
la tidak harus mengandungi bahan awet, pewarna tiruan,pemanis, atau perisa.
Multivitamin
Membantu menyeimbangkan kekimiaan badan.
Menampung kekurangan diet yang kecilan.
Membolehkan penggunaan makanan yang lebih baik.
la merupakan titik permulaan yang baik bagi mana-mana program pemakanan.
Memberikan insurans pemakanan bagi hari-hari yang anda tidak makan dengan betul.
Boleh memperbaiki keseluruhan kesihatan dengan ketara.
Makanan tambahan "multi" yang baik harus mengandungi 12 vitamin yang tersenarai dalam US RDA serta tujuh mineral lain.
Bekalan harian yang disyorkan harusmengandungi sekurang-kurangnya 100 peratus peruntukan US RDA bagi vitamin vitamin.
Manakala kalsium, fosforus, dan magnesium harus dalam amaun yang kurang daripada 1OO peratus. lni disebabkan ianya mineral yang sangat besar dan sukar dijadikan tablet. Sebutir tablet yang mengandungi 100 peratus peruntukan US RDA bagi mineral-mineral tersebut telah dimampat ketat hingga tidak mudah larut.
Salah satu cara menyingkirkan terlampau banyak "multi" ialah dengan memeriksa kandungan biotin dan asid foliknya. Kesemua ini adalah vitamin yang mahal dan sering ditinggalkan dalamtablet yang lebih murah. Jadi, pilihan anda harus menawarkan100 peratus dari peruntukan US RDA bagi vitamin-vitamin ini.
VITAMIN C
Meningkatkan . respons imun. .
Stres meningkatkan keperluan vitamin C.
Perokok dan mereka di sekelilingnya memerlukan lebih vitamin C.
Membantu penyerapan besi.
Membina kolagen, sejenis "glu" yang melekatkan sel-sel, penting bagi mencegah penyakit gusi. . .
Membantu memulihkan luka.
Memerangi kimia toksik (nitrat dan nitrit).
Makanan tambahan vitamin C yang baik harus bersif at pelepasan masa berdasarkan sumber-sumber asli seperti gam dan lilin tumbuhan untuk membolehkan pelepasan sepanjang hari.
la harus mengandungi kompleks bioflavonoid.
Kanak-kanak mungkin lebih sukakan vitamin C dalam bentuk boleh kunyah.
ALFALFA
Mengandungi 7 enzim pencernaan dalam kuantiti secukup untuk membantu pencernaan bagi kesemua tiga kelas makanan.
Mengandungi klorofil, sejenis agen deodoran dan pencegah toksik asli.
Salah satu jenis tumbuhan paling lengkap, dan kaya pemakanannya yang terdapatdalam alam semula jadi.
la mengandungi 16 vltamin, 17 mineral, gentian, dan amat kaya dalam protin.
Secara tradisi diambil bagi mengatasi sakit sendi dan alergi.
la mengandungi lebihan mineral surih berbanding mana-mana tumbuhan yang diketahui manusia. Kesemuanya penting bagi fungsi sel.
Keluaran ini harus disediakan hanya dari daun-daun tumbuhan untuk menjamin potensi maksimum. Banyak pengeluar menghasilkan alfalfa yang diperbuat daripada akar dan batang selain daunnya; ini akan menyusutkan kualitinya.
Daunnya harus diproses secara asli di bawah cahaya mata hari dan bukannya menerusi mesin haba tinggi dan tiupan kencang.
Cuba carikan jenis yang tidak ditanam dengan penggunaan racun serangga dan racun rumpai
VITAMIN E
“Mungkin melengahkan penuaan sel.
Melindungi vitamin A dan C dari dimusnahkan.
Antioksidan yang potensi, melindungi membran sel dari dimusnahkan. .
Membantu sel-sel memperolehi lebih oksigen.
Penyelidikan menunjukkan vitamin E mengurangkan keperluan oksigen bagi jantung dengan menjadikan jantung sebagai pam yang lebih effisien.
Merangsang beberapa bahagian sistem imun menjadikan badan kita menentangi kejangkitan dengan lebih effisien. .
Melindung menentangi beberapa pencemar dalam persekitaran kita.
Penyelidikan menunjukkan peranannya dalam mencegah kanser.
Keluaran vitamin E yang baik harus mengandungi d-alfa-tokoferolyang merupakan bentuk vitamin E yang paling asli dan paling aktif .
la harus mengandungi ahli-ahli laindalam keluarga topoferol bagi membolehkan penggunaan maksimum.
Vitamin E akan menjadi lebih berkesan jika ia juga mengandungi mineral selenium. Salah satu sumber selenium yang unggul ialah yis.
B.KOMPLEKS
Membantu memerangi kelesuan. .
Penting bagi kesihatan mental, membantu mencegah depresi. .
Memberikan anda lebih tenaga dengan membantu pelepasannya dari makanan. .
Gula, alkohol dan pil perancang keluarga meningkatkan keperluan vitamin B. .
Perlu bagi saraf sihat. .
Amaun tambahan sering perlu dalam keadaan stres.
Dalam memilih B kompleks, carikan suatu yang bersumberkan kekayaan yis.
Jenis yang terbaik mengandungi dua sumber, biasanya yis bir dan yis primer seperti torula.
la harus mengandungi kesemua 8 vitamin B yang diiktiraf.
Pastikan ia mengandungi sekurang-kurangnya '100 peratus peruntukan US RDA bagi biotin dan asid folik. Tidak banyak syarikat yang berusaha menghasilkan formula yang selengkap ini. Tambahan pula, tabletnya tidak harus disalut
LESITIN
Penting dalam diet mengurangkan berat badan kerana ia membantu mengangkut dan megeluarkan lemak . dari sel-sel.
* Menglsi dan melembutkan kulit yang bertambah tua. .
Membekalkan asid-asid lemak perlu. la merupakan sumber baik bagi kolin dan inositol yang membantu pemancaran saraf
Boleh menurunkan kolesterol.
Memberi sinaran dan kilat pada rambut pudar.
Terdapat beberapa sumber lesitin, dua antaranya ialah kuning telur dan hati,namun sumber yang paling kaya, paling potensi, dan paling berkesan adalah darikacang soya. carikan sumber ini bila memilihkan makanan tambahan lesitin.
Kapsul adalah lebih baik daripada granul disebabkan lesitin akan terjejas bila terdedah di udara.
KALSIUM / MAGNESIUM
. Membina tulang dan gigi yang kuat.
Perlu bagi pembekuan darah yang betul.
Wanita hamil dan menyusu memerlukan amaun berlebihan.
Meningkatkan kualiti pemancaran saraf.
Mungkin berperanan dalam tidur dan membantu kerehatan otot. .
Berperanan besar dalam mencegah dan merawat osteoporosis. Kanak-kanak dan belasan tahun memerlukan amaun berlebihan bagi rnembolehkan pertumbuhan. .
Merawat hiperaktiviti, kegugupan, iritabiliti, ketidakupayaan menumpu perhatian, kejang kaki dan kelesuan otot.
carikan kalsium karbonat (batu kapur) dan magnesium oksida sebagai sumber mineral-mineral ini. Kedua-duanya digunakan sepenuhnya.
la harus mengandungi sedikit fosforus yang beraksi bersama kalsium dan magnesium dalam fungsi-f ungsi badan.
BESI
Membina sel-sel darah sihat.
Perlu bagi pengangkutan oksigen dalam badan.
Ramai wanita, dianggarkan g0 peratus antara umur 12 dan 44, mengalami besi yang rendah.
Perlu bagi tenaga otot dan tenaga daya.
Membantu mencegah anemia.
Penting bagi sistem imun anda.
la merupakan mineral nombor satu yang kemungkin anda paling kekurangan. ' Vegetarian, pelangsing badan, dan ahli olahraga, wanita kurus mengalami besi yang rendah secara kronik, lalu tenaga mereka - juga rendah. Biarpun anda cuma mengalami b'esi yang sedikit rendah, anda masih merasa lesu.
Besi ferik hampir mustahil diserapkan. Bentuk ferik merupakan sumber terbaik.Vitamin C boleh meningkatkan penyerapan besi sebanyak 400 peratus. Bentuk besi ferik yang baik ialah ferus f umerat. Lebih kurang 60 mg vitamin C adalah mencukupibagi mendorong penyerapan.
ZINK
Perlu bagi memulihkan luka.
Komponen penting bagi insulin. Alkohol mengalirkan kandungan zink keluar dari sistem badan dengan pantas.
Amat penting dalam sistem imun.
Memelihara deria hidu dan rasa. Program senaman berat mengalirkan zink melalui peluh.
Para penyelidik sedang menghalusi peranan zink dalam mengurangkan bengkak artritis, masalah prostat, serta beberapa keadaan kuiit seperti akne dan dermatitis.
Memainkan peranan dalam respons stres.
Sejenis makanan tambahan zink yang unggul, yang diiktiraf oleh masyarakat sains sebagai suatu yang badan anda dapat menyerap dengan baik, ialah zink glukonat.Carikan bentuk ini bila anda membeli makanan tambahan zink.
GENTIAN/ FIBER
Mengurangkan sembelit dan masalah-masalah yang tercetus seperti buasir,
penyakit divertikular, dan hernia hiatus. . Boleh membantu mencegah kanser kolon.
Boleh mengurangkan paras kolesterol. Amat sesuai bagi pelangsing badan. Terisi dalam perut lebih lama (terasa perut
terisi) dan membantu mengawal gula darah (kurang kelaparan). - - Menanggalkan toksin dari badan dengan menyegerakan masa laluan najis. - Mendorong bakteria sihat di dalam usus besar. Orang Amerika purata hanya mengambil 10 -12 gram gentian sehari
Carikan keluaran yang mengandungi gentian dari pelbagai sumber. la harus
mengandungi kedua-dua gentian larut dan tanpa larut. la harus tidak mengandungi
pewarna, perisa, pengawet, atau pemanis tiruan. Keluaran yang baik harus
mengandungi gentian yang kaya dan kalorinya rendah. Nisbah 3 gm gentian bagi
setiap 20 kalori adalah unggul. Banyak keluaran gentian mengandungi terlampau
banyak kalori bagi kandungan gentian.
JULAP / LAKSATIF HERBA

Jika anda memerlukan laksatif atau pencuci kolon berkala, gunakan suatu yang disediakan daripada herba dan bukannya bahan kimia atau minyak yang kasar danmerengsakan.
Jenis terbaik ialah diperbuat daripada herba keringan asli. Herba hijauatau herba yang diproses segera boleh mencetuskan iritasi. Carikan keluaran yang menggunakan serbuk daun senna. Senna mendorong pergerakan otot secara semula jadi dalam kolon dan bukannya melalui reaksi kimia yang kasar. pergerakan semulajadi ini mencuci dan menanggalkan toksin dalam kolon dengan lembut.
EPA/OMEGA
.Boleh - menurunkan trigliserida. -
Boleh meningkatkan kolesterol HDL yang baik dalam darah. .
Boleh membantu mencegah pembekuan darah dalam jantung.
Telah membantu sakit kepala bersifat migrain.
Carikan keluaran yang berlabelkan ,,tanpa rasa susu". lni merupakan minyak ikan dan kebanyakannya memberi rasa susu dan gas yang kurang sedap. Sesetengah makanan tambahan baru ini telah mengatasi masalah ini. carikan suatu yang tanpa kolesterol. Adalah mustahak jika labelnya menyatakan bahawa ianya telah disahkan berkesan menerusi ujian klinikal.

Semoga perkongsian ini berguna dan dpt dimanfaatkan buat semua dalam memilih makanan tambahan....apa jua jenama yg anda pilih pastikan anda yakin dan tahu apa yang anda pilih.... Perlu ambil semua di atas?...Sejujurnya...paling minimum.untuk memulakan program makanan tambahan..yang anda perlukan ialah protin dan multivitamin...tetapi lebih efisien jika ia meliputi vitamin C, alfalfa dan fiber..yang lain2 di ambil mengikut keperluan dan status kesihatan anda..Boleh emel atau hubungi saya untuk pertanyaan lanjut

email: noorazizahmdtaha@gmail.com


Kenapa Kita Memerlukan Vitamin/Supplemen Tambahan



Vitamin C SR 180 tablet WM (RM92.50) / EM (RM97.50)



B Complex 120 tablet WM (RM 53.75) / EM (RM 56.25)

 "Orang dulu-dulu tak makan vitamin, sihat je. Orang asli tak makan vitamin, sihat jugak". Saya akui juga kebenaran kata-kata itu. Namun, semua tu tak boleh nak dibanding dengan kita hari ini. Zaman dulu tak ada pencemaran. Orang asli dalam hutan tak ada pencemaran. Orang zaman dulu, orang asli tak makan makanan proses, fast food, dan sebagainya. Orang dulu-dulu, orang asli tak guna bahan-bahan kimia, tak pakai make-up yang ada bahan kimia dan sebagainya.

Kita sekarang terdedah kepada pencemaran, terutama pencemaran udara. Dalam makanan, sebaik-baik sayur adalah sayur mentah/ulam, kerana proses memasak menghilangkan khasiat dan vitamin sayur - berapa kerat yang makan ulam? Kita memerlukan 500mg vitamin C sehari yang terkandung dalam 7 biji oren. Siapa larat makan 7 biji oren setiap hari? Kalau dalam rumah ada 6 orang, 6x7=42 biji oren perlu disediakan setiap hari. Itu baru nak dapatkan Vitamin C yang cukup untuk badan. Macam mana pulak untuk untuk vitamin-vitamin yang lain. 

Menyebut tentang pencemaran, setiap pencemaran meninggalkan kesan dalam tubuh kita, menghasilkan radikal bebas yang menyebabkan sel badan kita berubah bentuk, dari bulat cantik kepada bentuk-bentuk lain, bujur ke, bersegi ke, apa-apa lah. Radikal bebas ni boleh dihapuskan dengan pengambilan anti oksidan, iaitu rangkaian vitamin-vitamin seperti vitamin C dan Vitamin E. Jadi setiap hari kita kena makan 7 biji oren, serta sumber vitamin E seperti minyak sayuran, minyak zaitun, minyak bunga matahari, makan sayuran berdaun hijau gelap (makan mentah ya), kekacang dan bijirin, dalam kuantiti yang mencukupi untuk mendapatkan sumber vitamin E.

Tiada masalah jika kita mampu menyediakan semua itu. Itu belum lagi mencukupkan keperluan vitamin lain, seperti vitamin A, B (vitamin B ada banyak dan dari sumber berbeza), vitamin D, vitamin K, dan mineral-mineral lain seperti kalsium, magnesium, fosforus, zink dan sebagainya.

Jangan komplen kalau badan sentiasa penat (walaupun dah cukup rehat), selalu stress, selalu selsema (tanpa masalah sinus), hormon tak stabil bila kita tak mampu nak berikan tubuh kita keperluan vitamin dan mineral hariannya. Tepuk dada, tanya pada diri sendiri "Cukupkah vitamin dan mineral yang diperlukan olehku dan keluargaku?" Hanya anda yang tahu jawapannya...


About Me

My photo
Seorang isteri dan ibu yang bekerja sebagai jurutera di Pulau Pinang. Menjadi pengedar sah Shaklee di Bertam, Kepala Batas, Kulim dan kawasan berdekatan Pulau Pinang. Ingin maklumat lanjut mengenai Shaklee, Whatsapp saya di 012-4271871. Barangan yang dipesan akan dihantar secara COD atau melalui pos laju untuk pesanan yang berada di luar kawasan dari penang.