Thursday 10 July 2014

Vitamin Shaklee untuk Pertumbuhan Rambut

Vitamin Utama untuk Pertumbuhan Rambut




Dengan peningkatan umur, kita akan mengalami masalah keguguran rambut. Wanita lebih mudah mengalami masalah ini terutama sekali bila umur menginjak ke angka 30an dan bila sampai umur 60 tahun masalah ini akan menjadi lebih serius. Lelaki jugak mengalami masalah ini dan lebih dikenali sebagai masalah botak.
           
            Penyebab keguguran rambut
1.    Tekanan
2.    Pengambilan ubat-ubatan
3.    Kekurangan nutrient
4.    Tiriod
5.    Monopause
6.    Bersalin
7.    Jangkitan fungus kelemumur
8.    Penggunaan kimia berlebihan seperti pewarna rambut & etc


 Makan untuk rambut sihat

Rambut terdiri daripada asas utama iaitu protein, keperluan nutrient yang penting menggalakkan pertumbuhan rambut. Nutrin tersebut adalah:-
1.    Vitamin
2.    Protein
3.    Zat besi`

Vitamin untuk Rambut
1.    Vitamin A
Ia merupakan antioksidan yang melembabkan kulit kepala dan mengelak kulit kepala dari kering. Ia juga menguat dan melembatkan rambut. Sumber-sumber vitamin A adalah dari karot, hati, kuning telur, susu, bayam, apricot kering dan manga


2.    Vitamin B
Vitamin B membantu mempercepatkan pertumbuhan rambut, melebatkan rambut dan menguatkan rambut. Vitamin B membantu meningkatkan penyerapan zat besi oleh badan. Didalam vitamin B terdapat satu komponen yang dikenali sabagai Biotin. Fungsi biotion ni banyak dan salah satu darinya untuk menjaga kesihatan rambut dan kulit. Makanan yang kaya dengan vitamin B adalah telur, pisang, badam, buah beri, yugort, telur, keju dan susu.



3.    Vitamin C
Vitamin C adalah vitamin untuk pertumbuhan rambut yang berupaya untuk merawat rambut beruban dan kekeringan.Pengambilan vitamin c yang konsisten dapat mengekalkan kesihatan rambut. Makan yang kaya dengan vitamin C adalah buah oren, tembikai, strawberi dan jambu  batu.


4.    Vitamin E
Ini adalah salah satu vitamin yang penting untuk rambut. Ia membantu mengekalkan kelembapan rambut dan mengelak rambut dari kering dan bersinar. Ia juga membantu menjaga kulit kepala yang sihat dan mengalakkan peredaran darah. Makan kaya dengan vitamin E adalah ikan, kekacang, susu, badam, tomato dan dried herbs.


5.    Asid folic      
Asid folic bukan sahaja penting untuk ibu mengandung. Ia juga penting untuk rambut yang lebih lebat dan bersinar dan pada yang sama menambahkan lembapan. Ia juga mengelakkan rambut beruban. Asid folic ini juga terdiri dari kumpulan vitamin B, maka sumber makannya hampir sama dengan vitamin B. Selain itu gandum dan bijiran mengandungi asid folic.


Terdapat dua nutrient yang penting yang saya tak boleh elak dari bercakap mengenainya. Nutrient tersebut adalah
·         Zat besi
·         Protein


Zat Besi
Para pengkaji mendapati keguguran dan rambut putus yang serius adalah disebabkan kekurangan zat besi dalam badan. Pengambilan zat besi yang mencukupi setiap hari membantu peredaran darah dan juga membantu pertumbuhan rambut.Ia menguatkan struktur rambut hingga ke akar. Makanan yang kaya dengan zat besi adalah daging, sayuran hijau, ayam belanda, kekacang hijau dan juga buah-buah kering.

Zinc Complex RM33.75 (120 tablet)

Protein
Protein adalah keperluan penting bagi kekuatan strukur rambut mengelak dari gugur dan membuat rambut lebih bersinar dan lebih hidup. Makanan yang kaya dengan protein seperti taugeh, soya, susu dan banyak lagi.

Dua produk Shaklee yang terhangat dipasaran dapat membantu masalh keguguran rambut adalah Zinc Complex dan ESP (Soy Protein Isolate Powder).
Zinc complex merupakan mineral yang perlu ada dalam setiap sel tubuh kita.  Ia merangsang tindakan bagi 100 enzim iaitu bahan-bahan yang menggalakkan reaksi-reaksi biokimia dalam tubuh kita. Ia menghalang keguguran rambut. Selain itu fungsi zink adalah untuk meningkatkan imunisasi dan pertahanan badan. Ia juga mempercepatkan penyembuhan luka dan untuk kesihatan prostat terutama untuk lelaki.

ESP pula menyuburkan kesihatan rambut, kulit, kuku dan otot. Ia juga mengoptimumkan penyerapan nutrient lain dan membekalkan tenaga berpanjangan. Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik.  ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi  dengan semua  asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.  Berbanding  protein daripada sumber daging, telur dan tenusu,  ESP adalah  rendah  lemak dan  bebas laktosa dan kolesterol.

Energy Soy Protein RM150.00 (850gm)
Testimoni Zinc Shaklee




Nak order? Sila klik eSell disebelah atas kanan
Untuk pertanyaan lanjut sila sms/whatsapp 012-4271871
Email noorazizahmdtaha@gmail.com

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Seorang isteri dan ibu yang bekerja sebagai jurutera di Pulau Pinang. Menjadi pengedar sah Shaklee di Bertam, Kepala Batas, Kulim dan kawasan berdekatan Pulau Pinang. Ingin maklumat lanjut mengenai Shaklee, Whatsapp saya di 012-4271871. Barangan yang dipesan akan dihantar secara COD atau melalui pos laju untuk pesanan yang berada di luar kawasan dari penang.