Wednesday 24 December 2014

Infertiliti ataupun Masalah Kesuburan Pada Wanita

Anak merupakan anugerah terbesar bagi setiap pasangan terutama bagi yang baru mendirikan rumah tangga. Namun bagi sesetengah wanita peluang ini kadang-kadang menjadi sukar akibat masalah kesuburan. Kehamilan berlaku apabila sperma dan ovum yang subur bertemu tiub fallopio dan seterusnya embrio yang terjadi tertanam di endometrium. Apa jua keadaan yang menganggu pada setiap proses ini akan menyebabkan ketidaksuburan ataupun infertiliti. Adalah di anggarkan 35 peratus disebabkan faktor lelaki, selebihnya 65 peratus faktor wanita dan sebahagiannya tidak diketahui.


Penyebab Yang Boleh Menyebabkan Infertiliti
Masalah Pengovulan
Penyebab utama yang mengakibatkan infertiliti adalah kerana tidak berlakunya pengovulan, iaitu ovari wanita tidak menghasilkan ovum atau pun ovum itu sendiri tidak subur. Terdapat lebih kurang 30 peratus wanita tidak subur disebabkan faktor pengovulan. Hal ini disebabkan oleh pelbagai masalah yang mengakibatkan ovari tidak dapat menghasilkan ovum yang subur untuk disenyawakan.
  • Sindrom ovari polisistik, adalah keadaan dimana ovari sangat sukar mengeluarkan ovum yang matang.
  • Fungsi hypothalamus dibahagian otak yang tidak sempurna, berfungsi untuk menghantar isyarat kepada kelenjar pituitari untuk menghasilkan hormon FSH dan LH bagi merangsang ovari untuk pematangan ovum.
  • Fungsi kelenjar pituitari yang tidak sempurna, bagi tujuan menghasilkan hormon FSH dan LH. Pengovulan oleh ovari akan terjejas jika hormon ini kurang atau berlebihan. Ianya boleh berlaku disebabkan kecederaan fizikal, ketumbuhan dan bahan kimia dipituitari yang tidak seimbang.
  • Masalah kelenjar tiroid samada hipertiroid atau hipotiroid bolih menghalang pengovulan.
  • Kegagalan ovari pramatang, di mana ovari tidak berfungsi sebelum umur 40 tahun.
  • Parutan di ovari di sebabkan kecederaan fizikal boleh menyebabkan pengovulan tidak berlaku. Contohnya di sebabkan oleh pembedahan berulangan sista di ovari, menyebabkan kapsul ovari tercedera dan menjadi parut, seterusnya folikel tidak boleh menjadi matang.
  • Sindrom kegagalan folikel pecah terjadi kepada wanita yang menghasilkan folikel yang normal, tetapi folikel gagal pecah untuk mengeluarkan ovum. Ini menyebabkan ovum masih dalam ovari jadi pengovulan tidak berlaku


Tiub Falapio Tidak Berfungsi
Masalah tiub fallopio berlaku lebih kurang 25 peratus dari pasangan yang mempunyai masalah infertiliti. Penyebab utama kepada masalah tiub adalah:

 Infeksi
- Boleh berlaku disebabkan oleh bakteria atau virus, biasanya dijangkiti semasa hubungan seks. Infeksi menyebabkan inflamasi seterusnya berakhir dengan parut dan kerosakan tiub. Contohnya adalah hidrosalpinks, keadaan dimana tiub tersumbat dan cairan terkumpul dalam tiub.

Penyakit Abdomen
- Penyakit yang biasa berlaku adalah apendisitis dan colitis, menyebabkan inflamasi kepada kaviti abdomen, seterusnya member kesan kepada tiub fallopio dan menyebabkan parut dan tiub fallopio tersumbat.

Pembedahan Lalu
- Merupakan punca utama kepada masalah dan kerosakan tiub fallopio. Pembedahan dibahagian pelvik dan abdomen boleh menyebabkan perekatan (adhesion) yang memberi kesan kepada tiub, seterusnya menghalang pergerakan ovum dalam tiub.

Kehamilan Ektopik
- Kehamilan berlaku di tiub yang boleh menyebabkan kerosakan tiub.

Kelainan Kongenital
- Adalah jarang berlaku, wanita mungkin dilahirkan dengan abnormal tiub, biasanya disertai dengan kelainan rahim.

Endometriosis
- Lebih kurang 10 peratus pasangan yang mengalami masalah infertiliti disebabkan oleh endometriosis. Keadaan ini di sebabkan lapisan dalam rahim yang dipanggil endometrium tumbuh diluar kaviti rahim. Lapisan endometrium ini tidak sehaja berkedudukan pada rahim, tetapi juga di tiub fallopio, ovari,dan di peritoneum bahagian pelvis. Endometriosis boleh menyebabkan kerosakan kepada tiub fallopio atau tiub tersumbat juga menyebabkan kegagalan pengovulan.


Faktor faktor tambahan
Faktor faktor lain yang menyebabkan infertiliti kepada wanita
  • Fibroid submukosa yang yang terletak bersebelahan lapisan dalam rahim, boleh menghalang proses implantasi janin.
  • Kelainan kongenital kepada rahim,seperti rahim septet, boleh menyebabkan keguguran berulangan atau menghalang kehamilan.
  •  Masalah mukus dibahagian servik. Mukus pada servik perlu kecairan tertentu dan jumlah yang mencukupi supaya seperma boleh berenang dengan mudah. Penyebab utama kepada kelainan mukus pada servik adalah ketidakseimbang hormon, samada terlalu kurang estrogen atau terlebih progesteron.

Faktor-Faktor Tingkahlaku 
Sememangnya tabiat tertentu dan cara hidup mempengaruhi kesihatan: banyak faktor faktor ini menghalang keupayaan pasangan untuk hamil.
  • Pemakanan Dan Aktiviti Fizikal- Kesempurnaan fungsi reproduktif bergantung juga kepada faktor pemakanan dan aktiviti fizikal. Wanita yang mempunyai berat badan berlebihan mungkin mempunyai masalah untuk hamil.
  • Merokok- Merokok semasa hamil, boleh meingkatkan risiko keguguran, lahir pramatang dan bayi lahir tidak cukup berat. Pasangan yang merokok samada suami atau isteri mengurangkan keupayaan untuk hamil, samaada secara semulajadi atau teknik bayi tabung uji (IVF).
  •  Alkohol - Pengambilan alkohol boleh meningkatkan kecacatan bayi semasa lahir dan sekiranya terlalu tinggi paras alkohol dalam darah ibu, boleh menyebabkan “fetal alcohol syndrome”.
  • Ubat Ubatan - Kesan sampingan ubat ubatan yang diambil boleh mempengaruhi kesuburan. Ubat seperti anti-inflamasi bukan steroid (NSAIDS) seperti ibuprpfen atau aspirin menyebabkan kesukaran untuk hamil. NSAIDS ada berkaitan dengan sindrom kegagalan folikel pecah(luteinized unruptured follicles). Penggunaan ubat kemoterapi untuk rawatan kanser boleh menyebabkan kegagalan ovari. Kegagalan ovari kemungkinan ianya berkekalan. Ubat neuroleptik seperti antipsikotik untuk rawatan psikosis boleh menyebabkan ketiadaan haid dan seterusnya menyebabkan infertility. Penggunaan cocaine semasa hamil boleh menyebabkan kecacatan dan masalah buah pinggang kepada bayi.
  • Faktor alam sekeliling dan pekerjaan - Keupayaan untuk hamil juga boleh dipengaruhi oleh pendedahan kepada bahan toksin dan kimia ditempat kerja dan juga alam sekeliling. Bahan-bahan yang boleh menyebabkan mutasi, kelahiran cacat, keguguran, infertiliti juga dipanggil toksin reproduktif.
  •  Plumbum (Lead) - Pendedahan kepada bahan kimia ini telah terbukti mempunyai kesan negatif iaitu infertiliti kepada manusia. Ianya boleh menyebabkan kelainan sperma dan keguguran.
  • Bahan bahan rawatan - Pendedahan yang berulangan kepada radiasi, termasuk x-ray biasa dan rawatan kemoterapi boleh menyebabkan terganggu pengeluaran sperma juga masalah ovari.
  •  Ethylene Oxide - Bahan kimia yang digunakan untuk sterilisasi peralatan pembedahan dan digunakan untuk pembuatan racun serangga, boleh menyebabkan kecacatan bayi dan keguguran semasa peringkat awal kehamilan.
  •  Dibromochloropropane (DBCP) - Mengendalikan bahan kimia yang terdapat dalam racun serangga seperti DBCP boleh menyebabkan masalah ovari, seterusnya menyebabkan masalah kesihatan seperti menopause awal, yang menyebabkan infertiliti.
(Info Kredit: www.moh.gov.my)
i

Set Vitamin Kesuburan yang Dapat Membantu Wanita



Energizing Soy Protein (ESP)
Ia adalah protein lengkap yang mengandungi 9 asid amino yang sangat tinggi nilainya dalam pembentukan sel. Protein ialah makanan asas kepada sel. Sel yang sihat akan memudahkan proses yang berkaitan persenyawaan, perlekatan telur dan lain-lain. ESP merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semula jadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino penting.

Vita-Lea
Mengandungi 28 vitamin dan mineral yg diperlukan oleh tubuh badan seorg dewasa. Pengambilan Vita-lea sebiji sehari boleh membantu meningkatkan taraf kesihatan secara menyeluruh. Isteri perlu melengkapkan kesihatan diri dengan mengambil multivitamin ini.

Vitamin C
Satu tablet Vita C membekalkan 500mg vitamin C. Vita-C Shaklee adalah jenis 'sustained release' di mana vitamin C akan dilepaskan secara perlahan-lahan dan tahan lebih lama di dalam tubuh badan. Vitamin C berfungsi sebagai anti-oksidan seperti Vitamin E.

B-Complex
Lengkap dengan vitamin B6 (13.5mg), B12 (40.5mcg) dan asid folik (200mcg). Pengambilan asid folik bersama-sama dengan kehadiran vitamin B6 dan B12 amatlah disarankan bagimengelakkan anemia yang boleh menyebabkan masalah kesuburan serta mengurangkan risiko kecacatan janin dan kecacatan tiub neural.


Alfalfa Complex
Diamalkan oleh wanita, terutama bagi mereka yang rasa "sakit ketika bersama", membantu atasi masalah keputihan, masalah haid yang tidak teratur atau senggugut/ sakit pinggang yang melampau tatkala di datangi haid (makan alfalfa bersama kalsium), dan turut membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti Kacip Fatimah). Ada juga sesetengah sumber yang mengaitkan Alfalfa bantu di dalam masalah PCOS.


GLA 
Gamma Linolenic Acid (GLA) adalah sejenis asid lemak Omega 6. Fungsi GLA untuk wanita adalah menstabilkan hormon dan memastikan kitaran haid teratur.. Seperti yg kita sedia maklum, kitaran haid yg stabil memudahkan wanita mengenal pasti waktu subur di mana peratusan persenyawaan dapat ditingkatkan. GLA berperanan memastikan cecair mukus di dalam serviks mencukupi dimana ia memudahkan pergerakan sperma ke uterus seterusnya ke tiub fallopian di mana ovum menanti untuk disenyawakan. Cecair mukus yg subur ini juga membantu sperma untuk hidup di dalam tiub fallopian sehingga 5 hari, seterusnya meningkatkan kadar persenyawaan ketika ovulasi berlaku walaupun suami dan isteri tidak bersama dlm jangkawaktu tersebut. Membantu meningkatkan kesuburan dan melegakan PMS (sindrom pra-haid)


Zinc Complex
Zink digunakan untuk kesuburan bagi wanita kerana zink akan melindungi sperma dan melawan bakteria dalam vagina






* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.



Nak order? Sila klik eSell icon di sebelah atas kanan
Untuk pertanyaan lanjut sila sms/whatsapp 012-4271871
Email noorazizahmdtaha@gmail.com

2 comments:

  1. Tak tahu pulak alfalfa ni boleh melegakan kesakitan ketika romantic nite. Best sangat entry ni. Thumbs Up

    ReplyDelete
  2. Seronok baca blog sis. asalam.saya orang baru dalam blog. Join la blog saya. shazwaniafiq.blogspot.com =)

    ReplyDelete

About Me

My photo
Seorang isteri dan ibu yang bekerja sebagai jurutera di Pulau Pinang. Menjadi pengedar sah Shaklee di Bertam, Kepala Batas, Kulim dan kawasan berdekatan Pulau Pinang. Ingin maklumat lanjut mengenai Shaklee, Whatsapp saya di 012-4271871. Barangan yang dipesan akan dihantar secara COD atau melalui pos laju untuk pesanan yang berada di luar kawasan dari penang.